0256 315 81 11
bilgi@nazillisulama.gov.tr
Buradasınız : Ana Sayfa / 5355 Mahalli İdareler Birlikleri Kanunu
11.6.2005 tarihli ve 25842 sayılı R..G.
Kanun
Mahallî İdare Birlikleri Kanunu
Kanun No. 5355 Kabul Tarihi : 26.5.2005
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. — Bu Kanunun amacı; mahallî idare birliklerinin hukukî statüsünü,
kuruluşunu, organlarını, yönetimini, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma
usûl ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2. — Bu Kanun mahallî idare birliklerini kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. — Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Mahallî idare: İl özel idaresi, belediye ve köyü,
b) Mahallî idare birliği: Birden fazla mahallî idarenin, yürütmekle görevli
oldukları hizmetlerden bazılarını birlikte görmek üzere kendi aralarında
kurdukları kamu tüzel kişisini,
c) Birlik: Mahallî idare birliğini,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Birliğin Kuruluşu, Tüzüğü, Görev ve Yetkileri
Kuruluş
MADDE 4. — Birlik, birlik tüzüğünün kesinleşmesinden sonra Bakanlar
Kurulunun izni ile kurulur ve tüzel kişilik kazanır.
Kurulmuş bir birliğe üyelik, üye olmak isteyen mahallî idare meclisinin
kararı ve buna dayalı başvuru üzerine, birlik meclisinin kabulü ile olur. Bu
durumda Bakanlar Kurulunun izni aranmaz. Ayrılmada ilgili mahallî idare
meclisinin kararı yeterlidir.
Su, atık su, katı atık ve benzeri altyapı hizmetleri ile çevre ve ekolojik
dengenin korunmasına ilişkin projelerin zorunlu kılması durumunda; Bakanlar
Kurulu, ilgili mahallî idarelerin, bu amaçla kurulmuş birliğe katılmasına karar
verebilir. Bu fıkrada belirtilen birliklerden ayrılma da Bakanlar Kurulunun
iznine bağlıdır.
Mahallî idarelerin bütün görevlerini kapsayacak şekilde genel amaçlı veya
amacı açıkça belirlenmemiş birlik kurulamaz.
Birlik tüzüğü
MADDE 5. — Birlik tüzüğü, birliği kuracak mahallî idarelerin meclislerinde
üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla kabul edildikten sonra valinin; birlik
birden fazla ildeki mahallî idarelerin katılımı ile kuruluyorsa İçişleri
Bakanının onayı ile kesinleşir. Tüzük değişikliğinin nasıl yapılacağı birlik
tüzüğünde gösterilir ve onaylanması hakkında tüzüğün onaylanmasına ilişkin usûl
uygulanır.
Birlik tüzüğünde aşağıdaki hususların bulunması zorunludur:
a) Birliğin adı ve amacı.
b) Birlik üyesi mahallî idarelerin adları.
c) Birliğin merkezi.
d) Birliğin görev süresi, sona ermesi ve tasfiyesi.
e) Birliğe devredilen görev ve hizmetler.
f) Birlik meclisinin ve birlik encümeninin toplantı dönemleri.
g) Birlik üyesi mahallî idarelerin her birinin birlik meclisinde kaç üye
ile temsil edileceği ve seçilen üyelerin görev süresi ve birlik encümeni üye
sayısı.
h) Birlik üyelerinin, birliğin kuruluş ve faaliyet giderlerine katılma
payları ve bu payların tespit yöntemi.
i) Birliğin gelirleri, giderleri, bütçe ve çalışma programlarına ilişkin
hususlar.
j) Birlik üyesi mahallî idarelerin ve bu idarelerin hizmet alanında
yaşayanların birlik hizmetlerinden yararlanma usûlleri.
k) Tüzük değişikliğinin nasıl yapılacağı.
Birliğin hak ve yetkileri
MADDE 6. — Mahallî idare birlikleri, tüzükte birliğe devredilmesi öngörülen
mahallî müşterek nitelikli hizmetlere ilişkin olarak üye mahallî idarelerin hak
ve yetkilerine sahiptir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Birliğin Organları
Birliğin organları
MADDE 7. — Birliğin organları; birlik meclisi, birlik encümeni ve birlik
başkanıdır.
Birlik meclisi
MADDE 8. — Birlik meclisi, birliğin karar organıdır ve birlik üyesi mahallî
idarelerin meclislerinin kendi üyeleri veya belediye meclis üyeliğine seçilmeyi
haiz kişiler arasından, birlik tüzüğünde belirlenen sayıda ve gizli oyla
seçecekleri üyelerden oluşur. Ancak dışarıdan seçileceklerin sayısı mahalli
idare meclisinden seçileceklerin üçte birini geçemez. Asıl üye sayısının yarısı
kadar yedek üye seçilir.
Birliğin üyesi olan il özel idaresi için vali, belediye için belediye
başkanı ve köy için muhtar, birlik meclisinin doğal üyesidir. Birlik meclisinde
bunların dışında doğal üye bulunmaz. Meclis üye tam sayısına doğal üyeler de
dâhildir. Vali ve belediye başkanı birlik meclisinde kendisini temsil etmek
üzere meclis üyelerinden birine yetki verebilir.
Üye mahallî idarelerden herhangi birinin birlik meclisindeki asıl
üyeliklerinde boşalma olursa, birlik başkanı o mahallî idarenin yedek üyelerini
göreve çağırır. Çağrılacak yedek üye kalmadığı takdirde üye mahallî idarelerin
meclisleri, ilk toplantılarında yeniden yedek üye seçimi yapar. Birlik
meclisinin feshedilmesi durumunda yeniden asıl ve yedek üye seçimi yapılır. Bu
üyeler kalan süreyi tamamlar.
İl özel idaresi, belediye ve köy idarelerindeki görevleri sona erenlerin
birlik meclisi üyeliği de sona erer.
Birlik meclisi üyeliği, üyeliğin düşmesini gerektiren bir sebeple sona
erenler, bir sonraki dönemde birlik meclisi üyeliğine seçilemezler.
Birlik tüzüğünde, üye mahallî idarelerin birlik meclisinde nüfus ve katılım
payı oranına göre temsil edilmesine dair esas getirilebilir.
Birlik başkanı aynı zamanda birlik meclisinin de başkanıdır.
Meclisin görev ve yetkileri
MADDE 9. — Birlik meclisinin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yatırım plânı ve çalışma programını görüşmek ve kabul etmek.
b) Bütçe ve kesinhesabı kabul etmek, bütçede kurumsal kodlama yapılan
birimler ile fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyleri arasında aktarma
yapmak.
c) Borçlanmaya karar vermek.
d) Taşınmaz mal alımına, satımına, kiralanmasına ve takasına karar vermek.
e) Birlik tarafından yürütülecek hizmetler için uygulanacak ücret
tarifesini belirlemek.
f) Şartlı bağışları kabul etmek.
g) Dava konusu olan ve miktarı ikibin Yeni Türk Lirasından onbin Yeni Türk
Lirasına kadar birlik alacaklarının sulhen halline karar vermek.
h) Birlik yatırımlarının yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile
yapılmasına karar vermek.
i) Birlik başkanlık divanını, birlik encümen üyelerini ve meclis ihtisas
komisyonu üyelerini seçmek.
j) Birlik teşkilâtına ait birimlerin kurulmasına karar vermek.
k) Birlik tüzüğünde öngörülmesi halinde tüzük değişikliğini kabul etmek.
l) Birlik tarafından çıkarılacak yönetmelikleri kabul etmek.
m) Birlik başkanıyla birlik encümeni arasındaki anlaşmazlıkları karara
bağlamak.
Meclis başkanlık divanı
MADDE 10. — Birlik meclisi, birliğin kuruluşundan ve mahallî idare genel
seçim sonuçlarının Yüksek Seçim Kurulunca ilânından itibaren otuz gün içinde
birlik merkezinin bulunduğu mahallin mülkî idare amiri tarafından birlik
merkezinde toplantıya davet edilir. Meclis, en yaşlı üyenin başkanlığında
toplanarak ilk iki yıl için görev yapmak üzere, üyeleri arasından ve gizli oyla
birlik başkanını, meclis birinci ve ikinci başkan vekili ile kâtip üyeleri
seçer. İlk iki yıldan sonra seçilecek başkanlık divanı üyeleri yapılacak ilk
mahallî idareler seçimine kadar görev yapar. Üyelerinin tamamı il özel
idarelerinden oluşan birliklerde birlik başkanı, birlik merkezinin bulunduğu
ilin valisidir.
Meclis başkanlık divanı seçimi üç gün içinde tamamlanır.
Birlik meclisine birlik başkanı, bulunmaması durumunda meclis birinci
başkan vekili, onun da bulunmaması durumunda ikinci başkan vekili başkanlık
eder. Ancak yıllık faaliyet raporunun görüşüldüğü meclis toplantısı meclis
başkan vekilinin başkanlığında yapılır.
Başkanlık divanında boşalma olması durumunda kalan süreyi tamamlamak üzere
yeni üye seçilir.
Meclis başkanı, meclis çalışmalarında düzeni sağlamakla yükümlüdür.
Meclis toplantısı
MADDE 11. — Meclis toplantıları, üye mahallî idarelerin kanunlarında
belirtilen toplantı dönemleri dikkate alınarak yılda ikiden az olmamak üzere
birlik tüzüğünde gösterilen zamanlarda yapılır. Yılın ilk toplantısı dönem başı
toplantısıdır.
Birlik başkanı, üye mahallî idare meclislerinden birinin talebi, birlik
meclisi üyelerinin üçte birinin gerekçeli teklifi veya acil durumlarda
kendisinin lüzum görmesi üzerine birlik meclisini olağanüstü toplantıya
çağırır. Olağanüstü toplantı çağrısı ve gündem en az üç gün önceden meclis
üyelerine yazılı olarak duyurulur ve ayrıca ilân edilir.
Birlik meclisinde plan ve bütçe komisyonunun dışında birliğin faaliyet
konularında olmak üzere ihtisas komisyonları kurulabilir. İhtisas komisyonları
meclis üyeleri arasından birlik meclisinin kararıyla kurulur ve komisyon üye
sayısı beşi geçemez. Komisyon üyelerinin ayrı mahalli idare temsilcileri
arasından seçilmesi esastır.
Olağanüstü toplantılarda, çağrıyı gerektiren konuların dışında bir iş
görüşülemez.
Birden çok ili kapsayan mahalli idare birliklerinde mahalli idare birlik
meclisinin kararları o birliğin merkezinin olduğu yer mülki idare amirine
gönderilir.
Birlik meclisinin toplantıları, kararları, çalışma esas ve usûlleri, bilgi
edinme ve denetim yolları, feshi, meclis üyeliğinin sona ermesi, ihtisas
komisyonu üyelerinin seçimi ile meclis üyelerinin yükümlülükleri hakkında bu
Kanunda hüküm bulunmayan durumlarda, Belediye Kanununun belediye meclislerine
ilişkin hükümleri uygulanır.
Birlik encümeni
MADDE 12. — Birlik encümeni, birlik başkanı ile sayısı yediyi geçmemek
üzere birlik tüzüğünde gösterilecek sayıda meclis üyesinden oluşur. Ülke
düzeyinde kurulan birliklerde bu sayı iki kat olarak uygulanır. Bu üyeler,
birlik meclisince, dönem başı toplantısında kendi üyeleri arasından gizli oyla
bir yıllığına görev yapmak üzere seçilir. Birlik başkanı, encümeninin de başkanıdır.
Birlik encümeni birlik tüzüğünde belirtilen sürelerle toplanır. Bu süre bir
ayı
aşamaz.
Herhangi bir sebeple yıl içinde seçilen birlik encümeni, dönem başına kadar
görev yapar. Birlik meclisi üyeliği sona erenlerin birlik encümeni üyeliği de
sona
erer.
Üye sayısı dört veya daha fazla olan mahallî idare birliklerinde, encümen
üyelerinin ayrı ayrı mahallî idarelerin meclis üyeleri arasından seçilmesi
zorunludur.
Birlik meclisinin feshi durumunda, yeni meclis oluşuncaya kadar birlik
meclisi ve birlik encümenine ait görevler, ulusal düzeyde kurulan birlikler
için İçişleri Bakanlığınca, diğer birlikler için birlik merkezinin bulunduğu
yer mülkî idare amirince kamu görevlileri arasından biri başkan olmak üzere
görevlendirilecek beş kişilik bir heyet tarafından yürütülür.
Encümenin görev ve yetkileri
MADDE 13. — Birlik encümeninin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yatırım plânı ve çalışma programı ile bütçe ve kesinhesabı inceleyip
birlik meclisine görüş bildirmek.
b) Kamulaştırma işlemlerinin gerektirdiği kamu yararı kararını almak.
c) Öngörülmeyen giderler ödeneğinin harcama yerlerini belirlemek.
d) Bütçede fonksiyonel sınıflandırmanın ikinci düzeyleri arasında aktarma
yapmak.
e) Kanunlarda öngörülen cezaları vermek.
f) İkibin Yeni Türk Lirasına kadar olan davaların sulhen halline karar
vermek.
g) Taşınmaz mal alımına, satımına, kiralanmasına ve takasına ilişkin meclis
kararlarını uygulamak.
Birlik encümeninin toplantıları, kararları ile çalışma esas ve usûlleri
hakkında bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde, Belediye Kanununun belediye
encümenine ilişkin hükümleri uygulanır.
Birlik başkanı
MADDE 14. — Birlik başkanı, birlik idaresinin başı ve tüzel kişiliğinin
temsilcisidir. Birlik başkanının görev ve yetkileri şunlardır:
a) Birliği yönetmek ve birliğin hak ve menfaatlerini korumak.
b) Yatırım plânı ve çalışma programı ile bütçeyi ve kesinhesabı hazırlamak,
uygulamak, izlemek, değerlendirmek ve bunlarla ilgili olarak hazırlayacağı
yıllık faaliyet raporunu meclise sunmak.
c) Birliği temsil etmek veya vekil tayin etmek.
d) Birlik meclisine ve birlik encümenine başkanlık etmek.
e) Birliğin taşınır ve taşınmaz mallarını idare etmek.
f) Birliğin gelir ve alacaklarını takip ve tahsil etmek.
g) Yetkili organların kararını almak şartıyla sözleşme yapmak.
h) Birlik meclisi ve birlik encümeni kararlarını uygulamak.
i) Birlik meclisi ve birlik encümeninin yetkisi dışında kalan diğer ödenek
aktarmalarını yapmak.
j) Birlik personelini atamak.
k) Birliği denetlemek.
l) Şartsız bağışları kabul etmek.
m) Kanunlarla birliğe verilen ve birlik meclisi veya birlik encümeni
kararını gerektirmeyen görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
Birlik bütçesinin harcama yetkilisi birlik başkanıdır. Birlik başkanı bu
yetkisini birlik genel sekreterine veya birlik müdürüne devredebilir.
Birlik başkanlığının sona ermesi ile ilgili olarak Belediye Kanununun belediye
başkanlığının göreve devamsızlık dışındaki sebeplerle sona ermesine ilişkin
hükümleri uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Malî Hükümler
Birliğin gelirleri
MADDE 15. — Birliğin gelirleri şunlardır:
a) Birlik üyelerinin, birliğin kuruluş ve faaliyet giderlerine katılma
payları.
b) Birlik meclisi tarafından belirlenecek tarifelere göre tahsil edilecek
hizmet karşılığı ücretler.
c) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarından aktarılacak ödenekler.
d) Taşınır ve taşınmaz malların kira, satış ve başka suretle değerlendirilmesinden
elde edilecek gelirler.
e) Kira ve faiz gelirleri.
f) Bağışlar.
g) Köylere hizmet götürme birlikleri için il özel idaresi bütçesinden
ayrılacak pay.
h) Diğer gelirler.
Birliğin giderleri
MADDE 16. — Birliğin giderleri şunlardır:
a) Birlik hizmetlerinin yürütülmesi için yapılacak giderler.
b) Birliğin personeline ve seçilmiş organlarının üyelerine ödenen maaş,
ücret, ödenek, huzur hakkı, yolluk, hizmete ilişkin eğitim harcamaları ile
diğer giderler.
c) Hizmet karşılığı alınacak ücretler ve diğer gelirlerin takip ve tahsili
için yapılacak giderler.
d) Birliğin hizmet binalarının, tesislerinin, araç ve gereçlerinin temini,
yapımı, bakımı ve onarımı için yapılan giderler.
e) Faiz, borçlanmaya ilişkin diğer ücretler ile sigorta giderleri.
f) Dava takip ve icra giderleri.
g) Avukatlık, danışmanlık ve denetim ücretleri.
h) Kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla yapılan ortak hizmetler ve diğer
proje giderleri.
i) Temsil, tören ve ağırlama giderleri.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Teşkilât
MADDE 17. — Norm kadroya uygun olarak birlik teşkilâtı birlik müdürü, yazı
işleri, malî işler birimleriyle birliğin faaliyet alanına göre kurulacak teknik
işler biriminden oluşur.
Ülke düzeyinde kurulan birliklerle üye sayısı yüzden fazla olan birliklerde
teşkilât, norm kadroya uygun olarak genel sekreter, yazı işleri ve malî işler
birimleriyle birliğin faaliyet alanında olmak ve sayısı üçü geçmemek üzere
birlik meclisinin kararıyla kurulacak diğer birimlerden oluşur.
Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan memurlar, Belediye Kanununda
belirtilen esas ve usûllere göre birlik genel sekreteri veya diğer üst yönetici
kadrolarında görevlendirilebilir. Bu tür görevlendirmelerde ilgilinin kendi
kurumundan aldığı her türlü malî ve sosyal hakları kesilmez, ancak kurumundan
aldığı aylık ve diğer ödemelerin toplam tutarını geçmemek üzere birlik encümeni
kararıyla ek ödeme yapılabilir.
Köylere hizmet götürme birlikleri
MADDE 18. — İlçelerde, tarım ürünlerinin üretim ve pazarlanması hariç olmak
üzere, köylere ait hizmetlerin yürütülmesine yardımcı olmak, bizzat yapmak,
yaptırmak ve kırsal kalkınmayı sağlamak üzere, tüm köylerin iştiraki ile o
ilçenin adını taşıyan, köylere hizmet götürme birliği kurulabilir. Bakanlar
Kurulu, bu konuda genel izin vermeye yetkilidir.
Birlik başkanı merkez ilçelerde vali veya görevlendireceği vali yardımcısı,
diğer ilçelerde kaymakamdır. Köylere hizmet götürme birliğinin meclisi, birlik
başkanı başkanlığında, birliğe üye köylerin muhtarları ve o ilçeden seçilen il
genel meclisi üyelerinden oluşur. Köylere hizmet götürme birliğinin encümeni
birlik başkanının başkanlığında, meclisin kendi üyeleri arasından gizli oyla
seçeceği iki il genel meclisi üyesi ve iki köy muhtarı olmak üzere beş kişiden
oluşur.
İl özel idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşları; köye yönelik
hizmetlerine ilişkin yapım, bakım ve onarım işlerini aralarında yapacakları
anlaşmaya göre köylere hizmet götürme birlikleri aracılığıyla
gerçekleştirebilir. Bu takdirde, gerekli kaynak bu birliklere aktarılır ve söz
konusu iş, birliğin tâbi olduğu esas ve usûllere göre sonuçlandırılır.
Köylere hizmet götürme birlikleri, ihtiyaca göre hizmet akdiyle personel
istihdam edebilir. Ancak, köylere hizmet götürme birliklerinin yıllık toplam
personel giderleri, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin Vergi Usul
Kanununda belirlenen yeniden değerleme katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak
miktarın % 10'unu aşamaz. Vali ve kaymakamlar birlik hizmetlerini yürütmek
üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarından personel görevlendirebilir. Bu
şekilde görevlendirilenlere birlik bütçesinden karşılanmak üzere, (5000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunan tutarda
aylık ödeme yapılır. Görevlendirmelerde otuz günden kısa süreler için kıst
hesaplama yapılır.
İl özel idaresi bütçe gelirlerinin ne kadarının köylere hizmet götürme
birliklerine aktarılacağı, köylere hizmet götürme birliklerinin sunacağı
yatırım plânı, yıllık çalışma programı ve uygulama projelerine göre il genel
meclisince kararlaştırılır.
Köylere hizmet götürme birliklerinin bütçesine ilişkin esas ve usûller ile
muhasebe ve raporlama standartları, harcama esas ve usûlleri, çerçeve hesap
plânı ile düzenlenecek raporların şekil, süre ve türleri ile bu birliklerin
yapacakları ihalelere ilişkin esas ve usûller Maliye Bakanlığının görüşü
alınarak İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Sulama birlikleri
MADDE 19. — Sadece sulama amaçlı olarak kurulan mahalli idare birliklerinde
birlik meclisi, 8 inci maddede belirtilen doğal üyeler ile birliğin sulama
faaliyetinden faydalanan ve belediye meclisi üyeliğine seçilme şartlarına sahip
olan çiftçiler arasından birlik tüzüğünde gösterilen sayıda seçilecek üyelerden
oluşur. Seçim, üye mahalli idare sınırları içinde oturan ve birliğin sulama
faaliyetinden faydalanan çiftçilerin katılımıyla o mahallî idare meclisinin
gözetiminde yapılır.
Ülke düzeyinde birlik kurulması
MADDE 20. — Mahallî idarelerin menfaatlerinin korunması, gelişmelerine
yardımcı olunması, personelinin eğitilmesi ve mahallî idarelerle ilgili kanun
hazırlıklarında görüş bildirilmesi amacıyla il özel idarelerini ve belediyeleri
temsil etmek üzere ülke düzeyinde sadece birer birlik kurulabilir. Bu durum
ülke düzeyinde olmaksızın bu amaçlarla başka mahallî idare birliği kurulmasına
engel oluşturmaz. İl özel idareleri ve belediyeler ülke düzeyinde kurulan
birliklerden kendilerine ait olanın doğal üyesidirler.
Ülke düzeyinde kurulan birlikler birinci fıkrada belirtilen amaçların
yanında mahallî idarelere rehberlik etmek; mahallî idareler arasında
yardımlaşma ve işbirliğini, teknik ve idarî deneyim bilgi değişimini teşvik
etmek; iyi uygulama örneklerinin yaygınlaşmasına yardım etmek konularında da
faaliyette bulunabilir.
Birinci fıkrada belirtilen birliklerden belediyelere ait olanın birlik
meclisi; büyükşehir, il merkezi ve nüfusu yüzbin ve daha fazla olan yerlerin
belediye başkanları ile her ilden belediye başkanı ve belediye meclis üyeleri
arasından o ilin milletvekili sayısı kadar seçilecek üyelerden oluşur. Seçim,
birlik başkanlığının talebi üzerine büyükşehir olan yerlerde büyükşehir
belediye başkanlığı, diğer yerlerde il belediye başkanlığınca tespit edilen gün
ve yerde o il içindeki belediyelerin başkanları ve belediye meclis üyelerinin
katılımıyla yapılır. Seçime katılacaklar kendilerini temsilen oy kullanmak
üzere başka bir üyeye yazılı olarak yetki verebilirler.
Birinci fıkrada belirtilen birliklerden il özel idarelerine ait olanın
birlik meclisi, il valileri ile her ilin il genel meclisinin, kendi üyeleri
arasından o ilin milletvekili sayısı kadar seçeceği kimselerden oluşur.
Üçüncü ve dördüncü fıkrada belirtilen birliklere üye mahalli idarelerin
birliğe ödemeleri gereken üyelik bedeli, bu idarelerin en son kesinleşmiş
bütçelerinin birlik meclisince belirlenen oranı olarak tespit edilir ve
birliğin talebi üzerine bu mahallî idarelere genel bütçe vergi gelirlerinden
ayrılan paylardan bu payların dağıtımını yapan kuruluşça kesilerek birliğe
ödenir.
Birlik üyelerinin yükümlülükleri
MADDE 21. — Birliğe karşı malî yükümlülüklerini yerine getirmeyen üye
mahallî idarelerin ödemeleri gerekli miktar, birliğin başvurusu üzerine bu
idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilâtı toplamı üzerinden ayrılan
paydan, bu payların dağıtımını yapan kuruluş tarafından kesilerek alacaklı
birliğe ödenir.
Ortak hükümler
MADDE 22. — Birliklerde çalışma programı, yetki devri, birlik ile birlik
başkanının ihtilaflı olması, birlik organının veya bunların üyelerinin görevden
uzaklaştırılması, denetim, yıllık faaliyet raporu, bütçe ve diğer malî konular,
tahvil ihracı hariç borçlanma, bütçe içi işletme tesisi, borç ve alacakların
mahsubu, yurt dışı ilişkileri, diğer kuruluşlarla ilişkiler, yazışma ve yeniden
değerleme oranının birliklerde uygulanması konularında, bu Kanunda hüküm
bulunmayan durumlarda birlik tüzüğü ile birliğe devredilen hizmetlerle sınırlı
olmak üzere Belediye Kanunu hükümleri uygulanır.
Birliklerde, teşkilât ve personel istihdamı konularında bu Kanunda hüküm
bulunmayan hallerde Belediye Kanunu ile Belediye Kanununa aykırı olmamak
kaydıyla birlik tüzüğü hükümleri uygulanır.
Köylere hizmet götürme birliklerinin birlik meclisleri hariç olmak üzere,
birlik meclisi ile birlik encümeninin başkan ve üyelerine meclis ve encümen
toplantılarına katıldıkları her gün için (1500) gösterge rakamının Devlet
memurları için belirlenen aylık katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı
geçmemek üzere, birlik meclisi tarafından belirlenecek miktarda huzur hakkı
ödenebilir. Ancak, huzur hakkı ödenecek gün sayısı, bir yıl içinde yirmidört
günü geçemez.
GEÇİCİ MADDE 1. — Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce kurulmuş olan
mahallî idare birlikleri, durumlarını en geç altı ay içinde bu Kanun
hükümlerine uygun hâle getirirler.
Birinci fıkrada belirtilen süre içinde durumlarını bu Kanuna uygun hâle
getirmeyen birlikler, İçişleri Bakanlığı tarafından iki ay ek süre verilerek
uyarılır. Bu süre içinde de gerekli değişiklikleri yapmayan birlikler
kendiliğinden dağılmış sayılır ve tüzüklerindeki hükümlere göre tasfiye edilir.
Bu Kanunun yayımlanmasından önce Bakanlar Kurulunun izni ile kurulan ancak
26.3.1987 tarihli ve 3335 sayılı Uluslararası Nitelikteki Teşekküllerin
Kurulması Hakkında Kanunda belirtilen nitelikte uluslararası faaliyette bulunan
ve en az yedi üyeye sahip olan mahallî idare birliklerinden uluslararası
teşekkül sayılma talebinde bulunanlar hakkında birinci ve ikinci fıkra
hükümleri uygulanmaz. Uluslararası teşekkül sayılma talebi, birlik encümen
kararına dayalı olarak bu Kanunun yayımlanmasından itibaren en geç üç ay
içinde; birlik meclisince kabul edilecek olan uluslararası teşekkül statüsü ise
en geç bir yıl içinde İçişleri Bakanlığına sunulur. İçişleri Bakanlığı
uluslararası teşekkül statüsünü Dışişleri Bakanlığının görüşünü alarak iki ay
içinde onaylar veya Kanuna uygun hale getirilmesi için en fazla iki ay süre
vererek iade eder. Uluslararası teşekkül statüsünün onaylanmasıyla birlikte
mahallî idare tüzelkişiliği sona erer ve bu birlikler, başka bir işleme gerek kalmaksızın
3335 sayılı Kanuna göre kurulmuş uluslararası teşekkül statüsü kazanarak aynı
Kanun uyarınca faaliyetlerine devam ederler. Uluslararası teşekkül sayılma
talebinde bulunan ancak statüsünü belirtilen süre içinde teslim etmeyen veya
Kanuna uygun hale getirmeyen mahallî idare birlikleri, bu sürelerin sonunda
kendiliğinden dağılmış sayılır. Uluslararası teşekkül sayılma talebinde
bulunmayan veya en az yedi üyeye sahip olmadığı için bulunamayan bu nitelikteki
mahalli idare birlikleri hakkında birinci fıkra hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2. — Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce mahallî idare
birlikleri personeli hakkında çeşitli sebeplerden dolayı çıkarılmış kişi
borçları, birlik meclisinin alacağı kararla sonuçlandırılır. Bu karara karşı
birlik merkezinin bulunduğu yer mülkî idare amiri veya hakkında kişi borcu
çıkarılanlar on gün içinde idarî yargıya başvurabilirler.
Yürürlük
MADDE 23. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.